Kolaborácie módnych značiek
© M.K. | 26. január 2018 |
Kategória: ,
,
Fenomén kolaborácií módnych značiek dizajnérov haute couture a streetwear oblečenia pre strednú triedu nie je v súčasnosti ničím výnimočným, ba práve naopak – zákazníci sa doslova trhajú o tričká, mikiny a iné dizajnové kusy oblečenia a doplnky.
Implementácia rôznorodých prvkov módy a štýlov neodkazuje len na sociálny status jednotlivca, ale i jeho zmysel pre štýl a vkus a samozrejme prestíž.
Za zmienku určite stoja dnes už pravidelné kolaborácie švédskej odevnej spoločnosti H&M, ktorej spolupráca s dizajnérmi ako Stella McCartney (2005), Roberto Cavalli (2007), Jimmy Choo (2009), Versace (2012), Alexander Wang (2014), Kenzo (2016), Erdem (2017) a ďalšími po iné roky, zaznamenáva mimoriadny úspech aj medzi pracujúcou strednou triedou. Svoj triumf poznamenala aj kolaborácia H&M so značkou Karl Lagerfeld v roku 2004, kedy hlavný kreatívny riaditeľ módneho domu Chanel so svojou vlastnou značkou vypredal všetok sortiment za rekordnú jednu hodinu. Charakteristickým modelom tejto kolekcie bolo biele tričko s potlačou čiernej grafiky tváre Lagerfelda, ktorá zastúpila logo prezentujúce jeho značku. Toto tričko na sebe prezentovala aj modelka na oficiálnej reklamnej fotografii k tejto kolekcii.
Dizajnová taška s potlačou Karl Who?
Ďalším porovnateľným úspechom je kolaborácia značiek Louis Vuitton x Supreme, dvoch rivalov avšak na rôznych módnych protipóloch. Zatiaľ čo francúzsky módny dom Louis Vuitton, s históriou z roku 1854, vytvára produkty s patentom luxusu od kufrov, doplnkov a šperkov, odevov či kníh, značka Supreme je športová značka z mesta New York s odevným sortimentom a doplnkami ako aj predajom skateboardov a skateboardových komponentov, založená v roku 1994. Ani žaloba z roku 2000 zo strany Louis Vuitton nezabránila spolupráci týchto dvoch gigantov na módnom projekte v roku 2017, kedy vytvorili pod spoločným rukopisom štýlové produkty od skateboardových dosiek po ľadvinky. Originálnym výsledkom tejto spolupráce bolo tričko s typickou potlačou loga Louis Vuitton a červeným logom Supreme na prsiach. Aj v takej divokej kombinácii farieb a vzorov sa zhmotnila zmes vysokej módy so športovým odievaním. Prestíž tejto kolaborácie vyvrcholila predajom sortimentu, ktorý mohol prebehnúť iba vo vybraných miestach na svete a len počas jedného dňa. Ojedinelú spoluprácu mohli na vlastné oči oceniť tí vybraní, ktorí dňa 30. júna v roku 2017 boli na nákupoch v Sydney, Seoule, Tokyu, Paríži, Londýne, Miami alebo v Los Angeles. Louis Vuitton sa týmto počinom zaradil medzi ďalšie značky, ako napríklad Air Jordan, Nike, Playboy, Levi´s alebo Timberland, ktoré podporili úspech na trhu už i tak dobre etablovaného Supreme.
Rihanna v Louis Vuitton bund
Louis Vuitton Supreme
Zdieľaný marketing, tvorený v spolupráci dobre známych značiek, vytvára o nich dojem, ktorý sa prejavuje aj v postoji samotného spotrebiteľa. Je ovplyvnený faktormi ako identita používateľa ako aj situácia v ktorej sa produkt používa. Takýto dopyt zasahuje do spôsobu odievania a aj vnímania použiteľnosti jednotlivých haute couture značiek a ich prvkov v bežnom dni za všedných okolností. Spotrebiteľ si tak naplní potrebu byť výnimočný, pretože vlastní ojedinelý kus odevu. Preto stratégia kolaborácií nielen značiek medzi sebou, ale aj s umelcami a celebritami pomáha značkám zvyšovať o sebe povedomie, budovať vzťahy medzi sebou ako i medzi spotrebiteľmi, a hlavne získavať konkurenčnú výhodu prostredníctvom diferenciácie.
Tričko we Love Karl
Z pohľadu pracujúcej strednej triedy, keď hovoríme o každodennom, prirodzenom a najmä neformálnom oblečení, myslíme tým spomínané streetwear, termín ktorého význam sa viaže na bežné oblečenie nosené najmä členmi rôznych mestských subkultúr mládeže alebo v širšom ponímaní len oblečenie, v ktorom je odetá väčšina ľudí v bežný deň na ulici. Kolaborácie módnych domov so športovými alebo streetwear značkami zasahujú aj do ležérneho štýlu más, preto nie je ničím neobvyklým, že súčasťou bežného looku je aj podpis haute couture značiek kombinovaný s voľne dostupným oblečením.
Zdroje:
vogue.com
slice.ca
emeraldinsight.com
tandfonline.com