Tričko I ♥ NY : Vznik a cesta popkultúrnej ikony
© Matúš Kišša | 09. jún 2014 |
Kategória: ,
,
,
Príbeh legendy I ♥ NY
Pohľadnice, odznaky, tričká... štáty a mestá sa na nich zväčša prezentujú úhľadnými fotografiami alebo ilustráciami svojich pamätihodností a názvom doplneným o slogan. Mestu New York postačilo srdce a tri písmená. Najikonickejšie turistické logo imitované po celom svete sa po prvýkrát na čisto bielych tričkách objavilo pred 37 rokmi.
Na začiatku bola potreba zmeny. Najľudnatejšie severoamerické mesto sa v sedemdesiatych rokoch nachádzalo vo svojej najväčšej kríze – kriminalita dosiahla historické maximum, kaviarne zívali prázdnotou, obchodníci húfne odchádzali za lepšími podmienkami, turizmus takmer neexistoval. V metropole okrem agresie vládla aj apatia. Ak ste videli film Taxikár, tak viete, o čom píšeme.
Variácie: ričko s potlačou I Love Realism
Do boja s nepriaznivou situáciou a negatívnou reklamou mesta sa pustilo oddelenie štátu New York pre ekonomický rozvoj. To poverilo reklamnú agentúru Wells Rich Greene vytvoriť veľkú pozitívnu kampaň, ktorá mala na jednej strane pozdvihnúť sebavedomie a hrdosť obyvateľov a na strane druhej prilákať turistov a obchodníkov, čiže reštartovať mesto a neskôr aj celý štát New York.
Kto je ale tvorca tohto celosvetovo známeho symbolu?
Úlohu vizuálne zachytiť posolstvo kampane dostal významný grafický dizajnér
Milton Glaser. Autor tiež legendárneho
portrétu Boba Dylana navrhol jednoduché a pritom výstižné logo. Vedel, že celá kampaň by mohla zmeniť chod vecí v jeho rodnom meste, a preto logo zrealizoval zadarmo.
Prvotná skica vznikla počas jazdy v taxíku. Glaser vtedy na zadnú stranu poštovej obálky nakreslil červenou pastelkou zámeno I, srdce a akronym NY. Písal sa rok 1976. Táto skica sa stala súčasťou stálej zbierky v múzeu MoMA, čiže v Múzeu moderného umenia v New Yorku.
Glaser neskôr priznal, že pri vyrábaní konečnej verzie zrejme podvedome myslel na známu
kovovú sochu amerického pop-artistu Roberta Indianu.
Srdce ako vizuálny symbol lásky sa stalo jedným z predchodcov dnešných emotikonov, alebo ak chcete, smajlíkov. Glaser spomína, že vďaka úspechu tohto dizajnu museli typografi odvtedy pridávať do každého nového písma aj znak srdca.
Obrazový symbol kampane sa objavil na plagátoch, televíznych obrazovkách, odznakoch, predných stránkach tlačovín... celosvetovo preslávené sa však stalo vďaka tričkám, ktoré sa stále denne predávajú v stovkách ako suveníry na uliciach Manhattanu. A nielen tam.
Prvých desať rokov na logo neplatil copyright. Jednou z hlavných myšlienok iniciátorov kampane bolo dosiahnuť, aby sa symbol stal súčasťou života každého obyvateľa New Yorku. Logo mohli slobodne využívať všetci.
Variácie: I bicycle New York
V súčasnosti sú produkty so symbolom rozdelené na licencované a nelicencované. Symbol I ♥ NY však už dávnejšie začal žiť vlastným životom. Neoficiálne napodobeniny a rôzne imitácie sa veľmi dobre predávajú po celom svete. V Spojených štátoch je to však komplikovanejšie. Všetky licencované predmety s logom vlastní agentúra New York State Empire State Development. Tá vytvorila samostatné oddelenie, ktorého jedinou činnosťou je pokutovať všetkých, ktorí ponúkajú nelicencované predmety, prípadne sa ich znak nápadne podobá alebo slovne vychádza z I ♥ NY.
Variácie: Tričko s potlačou I Like New York
Variácie: Tričko I Love Paris
Toto oddelenie chcelo nevedomky pokutovať aj samotného autora loga. Po smutných udalostiach z 11. septembra 2001 navrhol Milton Glaser plagát vychádzajúci z jeho vlastného dizajnu. Po objasnení sa agentúra Glaserovi ospravedlnila.
Vytvor si vlastné tričko I ♥ BA
Zdroje:
gothamist.com
nytimes.com
www.telegraph.co.uk