10 historických míľnikov tričiek s grafickou potlačou | Tricka.sk
 

Historické miľníky grafickej potlače na tričkách

© Senta  |  15. február 2016  |  Kategória:  História,   Legendy

Formát trička s potlačou si pod vplyvom rôznych populárnych motívov prešiel svoju vlastnú historickú cestu. Ktoré námety na tričkách sú najpodstatnejšie z hľadiska histórie?
1939: Grafická potlač na televíznej obrazovke
Film Čarodejník z krajiny Oz znamenal prvé objavenie sa trička s grafickou potlačou na obrazovke. Robotníci plniaci strašiaka slamou mali vo filme oblečené zelené tričká so slovom „Oz“ na hrudi.
Legendárne tričko s dizajnom Air Corps Gunnery School
Legendárne tričko s dizajnom Air Corps Gunnery School
1942: Grafická potlač na fotografii
Štatút prvého trička s potlačou zachyteného na fotke patrí tričku Air Corps Gunnery School uverejneného 13-teho júla 1942 na titulke obľúbeného magazínu LIFE. Desiatnik Alexander Le Gerda je tak prvým človekom v histórii, ktorý sa objavil na stránkach magazínu oblečený v grafickom tričku. Tričko bolo vyrobené firmou American Athletic Co. v Los Angeles a jeho originál sa predal v roku 2015 za $1009 USD.
Tričko zobrazuje akúsi ropuchu posadenú na oblaku, páliacu z 30 kalibrového guľometu. Dnes sa tričko často kopíruje, no nie v celkom správnych farbách. Pôvodná verzia je žltý oker, zatiaľ čo niektoré stránky vyrábajú tričko v slabo modrej. Fotky Le Gerdu boli zhotovené dokumentárnym fotografom Eliotom Elisofonom a sú dostupné v archívoch magazínu LIFE. Originálne tričko z 1942 predané v aukcii za $1009 USD.

50-te roky: Disney
Spoločnosť Tropix Togs v Miami získala exkluzívne práva od Disney pre potlač obrázkov Mickey Mousa a jeho priateľov (a tiež názvov floridských letovísk) na tričká. Cieľom bola podpora turizmu a značky Disney. Zrodila sa tak éra reklamných tričiek.

60-te a 70-te roky: Hudba
Cool záležitosť spravila z potlačených tričiek napriek všetkej predchádzajúcej snahe až hudba. Populárne kapely ako Beatles, Rolling Stones, Pink Floyd a Greatful Dead si vďaka pokroku v priemysle potlače vyhradili ikonické tričká, ktoré ich udržujú nažive navždy. Fanúšikovia sa zrazu stali chodiacimi reklamnými billboardami propagujúcimi svoj hudobný vkus. Vyplazený jazyk či dúhu pretínajúcu prázdny trojuholník predstavovať snáď ani netreba. Logá kapiel sa dostali do podvedomia všetkým, nehľadne na vzorku platní v poličke.
1967: Tričká s odkazom
Americký grafický dizajnér Warren Dayton bol priekopníkom v umeleckej potlači na tričká. Svoje kúsky zdobil obrázkami Cesára Chaveza, Sochou slobody, zanesenými pľúcami a inými politickými a komickými motívmi. Aj jeho zásluhou sa tak stali tričká nositeľmi rôznych pop artových ale i hlbších odkazov.

1969: Batikovanie a Hippies
Reklamný génius Don Price prišiel na spôsob ako urobiť z farbenia tričiek obrovský biznis. Obyčajné tričká premenil pomocou techniky batikovania na psychadelické veľdiela. Zároveň zabezpečil, aby sa stovky takto upravených tričiek dostali na známy festival Woodstock v roku 1969. Price tak šikovne zaopatril nafarbeným tričkám miestečko v hnutí Hippie a svoje zisky vyniesol až do nebies.
80-te roky: Hudobné tričká RUN DMC a MTV
80-te roky: Hudobné tričká RUN DMC a MTV
1977: Najznámejšie srdiečko
Marketingová kampaň štátu New Yorku prišla s logom, ktoré nahradilo vo vete I love NY slovo „love“ srdiečkom. (tričko I LOVE NEW YORK) Na prvý pohľad obyčajný nápad ihneď adoptovali predajcovia suvenírov, tričiek a iných reklamných predmetov. Dnes existuje nespočetne variácií pôvodného loga a v modernom svete je len málokto, kto by sa sním nikdy nestretol.

80-te roky: Mánia značieka MTV
V 80-tych rokoch sa spustila značková mánia. Ľudia nadšene nosili na hrudi obrovské logá odevných firiem ako Guess, Nike a Adidas. V rovnakom čase zažívala veľkú popularitu aj hudobná televízia MTV. Fanúšikovia chceli mať svoje obľúbené spevácke hviezdy vždy so sebou. Tričká s potlačou muzikantovšli na dračku. Dilema znela: Šport alebo hudba?
Malý Michael Jackson v tričku s Mickey Mousom.
Malý Michael Jackson v tričku s Mickey Mousom.
1983: Slogany s posolstvom
V roku 1983 uviedla Katharine Hamnett tzv „oversized“ bavlnené tričká s veľkými tučnými sloganmi ako „VZDELANIE, NIE RIADENÉ STRELY“ a „ZCHRÁŇ SVET“. Vyjadrovali jej politický prístup k móde. Po tom ako sa objavil George Michael vo videoklipe k pesničke Wake me Up Before You Go Go v jednom z nich s nápisom „VYBER SI ŽIVOT“ sa toto tričko ihneď zaradilo na mietso Hamnettinho najlepšie predávaného kúsku.



Hamnett je zároveň jednou z najviac kopírovaných dizajnérok. Jej sloganové tričká sa aktualizujú a oživujú novými návrhármi dodnes.
80-te roky: Biele oversized tričká s angažovanými nápismi.
80-te roky: Biele oversized tričká s angažovanými nápismi.
2000: Meme
Tričko „Three Wolf Moon“ (Mesiac s tromi vlkmi) sa stalo internetovou senzáciou vďaka humornej recenzii Amazonu nasledovanej tisíckami podobne vtipných komentárov. Zisky z predaja šli firme The Mountain zodpovednej aj za tričká s obrovskými tvárami zvierat (séria Big Face Animals).

História potlače je napísaná, na budúcnosť stále netrpezlivo čakáme.
Emma Watson: I Love New York
Emma Watson: I Love New York
Zdroje:
portraitofwar.com
teefetch.com
mnn.com
melmarc.com
monkeytennis56.wordpress.com

Ďalšie články na tému 'História'


Newsletter : Odber noviniek a akcií
My sme tvoje Tricka.sk a toto je miesto pre tvoje vlastné tričko. Vytričkuj sa!
›› Úvod
›› Kontakt
›› O nás
›› Doručenie tovaru
›› Údržba textilu
›› Obchodné podmienky
›› Možnosti platby
Tricka.sk je produktom 1996 s.r.o.  |  COPYRIGHT©2013 - All Rights Reserved.