Čo bolo skôr? Tričko alebo žiarovka? V prípade značky Fruit of the Loom je odpoveď jednoznačná.
V roku 1851 položili bratia Benjamin and Robert Knightovci na Rhode Islande v USA základy budúcej textilnej značky Fruit of the Loom. B.B and R. Knight Corporation otvorila svoj prvý závod na výrobu bavlnených odevov a textilu. Samotný názov Fruit of the Loom vznikol o päť rokov neskôr (1856) a v roku 1871 bola značka oficiálne zaregistrovaná ako americký patent číslo 418.
Stalo sa tak ešte pred registráciou Coca-Coly, vynájdením žiarovky, telefónu, auta či tak prostým vynálezom, akým je papierová taška. To z nej robí jednu z najstarších textilných firiem na svete vôbec.
Zaujímavou však nie je len história značky. Mnohí zákazníci sa pozastavujú nad samotným názvom a logom, ktoré na prvý pohľad nedávajú žiaden zmysel. „Friut of the Loom“ znamená doslovne „Ovocie krosien“. Jeden zo zvedavcov sformuloval všetky nevypovedané otázky, ktoré trápili generácie, a firme priamo napísal. Na jeho prekvapenie, odpoveď na seba nedala dlho čakať.
Nižšie je úryvok z listu, v ktorom firma rozohnala hmlu a dohady obkolesujúce jej v skutku zvláštne logo.
Friut of the Loom bola pôvodne bavlnená mušelínová látka tkaná na kuse stroja nazývaného aj krosná. Slovo „Fruit“ sa s touto látkou začalo dávať do súvislosti vďaka dcére obchodníka vlastniaceho farmu s veľkým sadom. Dievčatko si našlo záľubu v maľovaní obrázkov jablka a v obchode svojho otcaich na danú látkulepilo. Jej otec a jeden z vlastníkov továrne vyrábajúcej látku boli priatelia. Vlastník továrne si všimol, že zákazníkov obrázky dievčatka akosi k látke priťahujú. Dievčatku preto zaplatil, aby namaľovala ďalšie podobné obrázky s rôznym ovocím – hruškami, marhuľami, slivkami a hroznom – a lepila ich na oblečenie. Malá umelkyňa tak nevedomky navrhla logo, ktoré značku preslávilo.
Firma nielenže na list zvedavého zákazníka reagovala, ale k historke o vzniku svojho mena mu pridala sto dolárovú poukážku na nákup svojich produktov. Takýto prístup sa v dnes v gigantických korporáciách len tak nevidí.
Vývoj loga značky Fruiot of the Loom
Pôvodne vyrábala značka Fruit of the Loom látky, no vývoj doby a pokles záujmu žien o domáce šitie prinútilo firmuzmeniť okruh svojej pôsobnosti. V roku 1928 firma začalapretransformovávať licenciu na výrobu hotových odevov.V počiatkoch existencie sa špecializovala prevažne na spodné prádlo.
V rovnakom čase, kedy firma stratila priamy spotrebiteľský trh, mladý imigrant Jacob (Jack) Goldfarb odkúpil licenciu od bratov Knightovcov a zameral sa na bájnu „kvalitu za nízku cenu“. Svoj biznis začal Goldfarb paradoxne bez továrne. Oblečenie nakupoval od dodávateľa, doručil ho strihačom, pripravené nastrihané kusy potom poslal na zošitie a doručenie. Zaujímavosťou je, že prvé exempláre spodného prádla zošívali mníšky z Indianapolisu.
Pánske spodné prádlo Fruit of the Loom
Málokto vie, že zvyk predávať spodné prádlo v balení po viacerých kusoch je vlastne práve nápadom šikovného Jacoba Goldfarba. Pred druhou svetovou vojnou sa totiž spodné prádlo predávalo zyčajne jednotlivo. Koncom 40-tych rokov minulého storočia však Goldfarb prišiel na trh s potlačenými celofánovými obalmi s tromi spodkami vo vnútri. Nevinný ťah založil trend v balení spodného prádla trvajúci dodnes.
Ďalšiu z dovtedy nevšedných inovácii predviedol Goldfarb v roku 1955, kedy spustil reklamu v televízii. Fruit of the Loom sa tak stala prvou firmou vyrábájúcou spodnú bielizeň, ktorej sa niečo podobné podarilo.
Produktový reklamný leták z roku 1971: Slipy iba za 89 centov
Trh so sieťotlačou dobila firma v 70-tych rokoch, kedy natiahla svoje chápadlá na produkciu holých tričiek. Zanedlho sa stali nepotlačené tričká určené na ďalšiu reklamnú potlač obrovským biznisom. Postupne sa k nim pridali aj mikiny či tepláky. Typickým sú kolekcie jednoduchých strihov v nespočetnom množstve rôznych farieb.
Tzv. „Pocket T-shirt“ je vynálezom značky Fruit of the Loom
Odevná história vďačí značke Fruit of the Loom aj za vynález obľúbeného tzv. „Pocket T-shirt“, čo je vlastne tričko s vreckom na hrudi. Vďaka dúhovej palete rôznych farieb prežilo dekády držiac sa na popredných priečkach popularity.
Retro spodné prádlo Fruit of the loom
Reklama z roku 1954Fruit of the loom
Reklama na pančuchy s bonusových darčekom
Uverejnené v Ladies Home Journal, apríla 1973, Vol 90 No. 4
Pánske spodné prádlo Fruit of the Loom. Reklama s mužom v boxerkách v časopise z roku 1960.
Reklama v časopise z roku 1951
Stabilná značka Fruit of the loom
Produktový leták na pánske spodné prádlo Fruit of the loom
Patenty Fruit of the loom
Bradd Pitt na motorke v spodnom prádle Friut of the Loom.
Za 160 rokov svojej existencie prešla značka mnohými organizačnými zákulisnými zmenami. V roku 2002 sa napr. firma stala súčasťou Berkshire Hathaway Group vedenou samotným Warrenom Buffettom.
Dnes patria pod Fruit of the Loom medzi inými aj značky Russell Athletic, Spalding či Brooks ako výsledok akvizície s Russell Corporation. Ovocná firma je najväčším americkým predajcom pánskych spodkov. Ich produkty zahŕňajú pánske, detské a dámske spodné prádlo, tričká, športové oblečenie, oblečenie na voľný čas a detské odevy. Patria jej licencie aj na mnohé obľúbené motívy z detských rozprávok, akými sú napr. Winnie the Pooh a Batman, ale aj logá univerzít a profesionálnych športových tímov.
V posledných rokoch prebehla aj akvizícia so značkou spodnej bielizeň Vanity Fair. Pohodlné spodné prádlo si obľúbili hollywoodské celebrity ako Brad Pitt či Robert Pattinson.
Certifikát spoločnosti Fruit of the Loom, Inc. vydaný v roku 1941. Tento historický dokument bol vytlačený Ústrednou bankovou spoločnostou a má ozdobné ohraničenie s charakteristikým motívom ovocia - firemného loga. Obsahuje podpis prezidenta spoločnosti.